2011. február 16., szerda

Bukta

Minap mozgópékségünk szórólapján hirdette, hogy akciós a bukta. Csupán 90 Ft., darabja. Nos 90 Ft.-ot sem vagyok hajlandó fizetni 1 darab buktáért, viszont nagyon megkívántam.
Süssünk hát buktát!
Volt itthon hozzá minden; lekvárt is főzünk be minden évben, én azonban olyan "bolti" lekváros buktára vágytam. Emlékeztem rá, hogy lehet olyan sütésálló kemény, zselés lekvárt kapni. Igaz, hogy megvásárlásával nőnek az előállítási költségek, de még mindig nem közelíti a pékség árait.
Vásároltam, receptet kerestem, mértem, gyúrtam, kelesztettem, töltöttem, kenegettem...stbstb.
Bukta be a sütőbe, majd míg sült elpakoltam. A lekvárból maradt, így elkezdtem tanulmányozni a dobozát, meddig és milyen körülmények között tárolható.
Nos itt dobtam egy hátast. Elolvastam ugyanis az összetevőket (Verem is fejem a falba, mert alapos címketanulmányozó vagyok, most mégis elmaradt).
A lekvár csupán 35%-a gyümölcs, a többi mindenféle vacak. Többek között (igaz utolsó helyen) azorubin-t is tartalmaz, mely megcsillagozva állt az összetevők között.
Csillag magyarázata: A gyermekek tevékenységére és figyelmére káros hatást gyakorolhat.
Klassz.
Gondoltam, hogy meglepem az oviból hazatérőket egy kis friss uzsonnával, erre kiderül, hogy mérgezném őket. (Azzal nyugtatom csak magam, ha a pékségben vettem volna, tuti abban is lenne ez-az, amiről nem is tudnék).
Mondjuk ez a magyarázat egy nagy bla-bla, ezért rákerestem a neten és nem lettem boldogabb.

A Wikipedia ezt írja róla:
Az azorubin (E122) (más néven carmoisine,karmoizin, karmazsin, Food Red 3, Azorubin S, Brillantcarmoisin O, Acid Red 14, vagy C.I. 14720) egy szintetikus piros élelmiszer-adalék. Általában a dinátrium-sóját használják. Színe piros vagy gesztenyebarna. Az élelmiszerek előállítása során általában erjedést, vagy forrást követően használják. Megtalálható többek között marcipánokban, joghurtokban, lekvárokban, ételzselékben, zsemlemorzsában, tortákban.

Aszpirin-érzékenyek esetén allergiát, intoleranciát okozhat. Asztmások néha nagyon rosszul reagálnak az azorubinra.

Kanadában, Japánban, Norvégiában, Svédországban és az USA-ban tiltott, Európa nagy részén engedélyezett az azorubin élelmiszer-adalékanyagként való felhasználása. [2]


Szóval ezt BUKTA-m, jól ki is BUKTA-m. Teljesen elment az étvágyam. Kidobni nem fogom az egészet, de az tuti biztos, hogy most vásároltam utoljára "Bogica sütésálló vegyesgyümölcs lekvárt"

3 megjegyzés:

Gergő baba írta...

Ne legyen lelkiismeret furdalásod, tuti így is egészségesebb volt a buktád, mint a pékségi!
Én gyerekkoromban kimondottan szerettem azt a fajta lekvárt, gyakran adták a napköziben. Ez legyen a legmérgezőbb dolog, amit valaha is esznek a gyerkőcök! puszi, Gergő baba, Szabi, Ibolya

Cilee írta...

Sajna amúgy ez a karmazsin vörös megsúgom marhasok dologban benne van kezdve a keménycukorkával, az összes piros színű joghurtban, szörpben de a piros színű tortazselében is...
Ja, és még mindig jobban jártál, mintha megvetted volna a 90Ft-os buktát, ami tojásporból (szintetikus) tejporból, mindenféle állományjavítókból, tartósítókból, adalékanyagokból stb áll.
Amúgy szerintem, ha egyébként egy kis figyelmet fordítasz ezekre, akkor egyszer-egyszer elfogyaszthatja a gyerek, nem fog méregként hatni.
(Azért nem árt olvasgatni a címkéket!!! Döbbenetes dolgokat láthatsz :-O )

Névtelen írta...

Nem lehet, hogy eddig nem írták rá? Mondjuk én inkább a sárgát vettem eddig, mert a párom nem szereti a pirosat, de pont a múlt hétvégén vettem egy pirosat is.

Tegnap este rám is tört a lekvár ut
áni vágy, de csak a vajas kiflimre gondoltam kenni egy kicsit. Ekkor szembesültem az emlegetett címkével. Mivel mindig elolvasom őket -néha sajnos csak otthon- ezért én is nagyon megdöbbentem.